Potenciál rozvoje dětí (a rodičů) dnes - Volnočasovky SPORT, z. s.
Matka s dítětem a společně foukají bubliny z bublifuku

Potenciál rozvoje dětí (a rodičů) dnes

Potenciál rozvoje dětí nezaniká ani dnes, v době, familiárně nazývané „koronavirová“. Prostor „zastavit se“, o kterém se dnes hojně mluví a píše osvětluje, jak důležité je znát sám sebe a umět se sebou pracovat. A také si strukturovat vlastní čas – volný i pracovní… a že tato schopnost nám často chybí. Berte prosím následující text jako inspiraci k tomu, zamyslet se, co se současnou situací můžete společně naučit.

Vlastní nastavení denního režimu

Často se objevují v médiích úvahy o našem školství a vůbec nastavení institucí. V současné době však máme prostor podívat se na naše návyky a „zvnějšku“ vytvořené struktury. A třeba… je zkusit nastavit jinak!

Denní režim potřebujeme všichni, ale teď stojíme před výzvou, kdy si ho často můžeme nastavit sami! Kde pro nás začíná a končí volný čas? A umíme si jednotlivé části plánovat? A umí to naše děti?

Zamyslete se, jak je reálné v téhle době strukturovat čas a dodržujte to! A nebojte se do plánování zapojit i děti!

Práce a učení

Pokud víte, že sami musíte začít pracovat v určitou dobu, nechejte si dostatečný čas k tomu, abyste se s dítětem ráno připravily na dobu, kdy se mu nebudete moct věnovat. Samo dítě by mělo vědět, kolik času je nutné zaplnit a čím.

Tip: Učíme tak totiž děti i starému známému přísloví, že nejdřív práce, potom zábava!

Práce vašich dětí je vlastně příprava do školy. Všichni se tedy společnou snídaní připravujete do „práce“. Vytyčte si pracovní prostředí, domluvte si pravidla (např. po jaké době budete revidovat úkoly – po hodině, 30 minutách, naplánujte si společně, co má dítě dělat, pokud má hotovo a „čeká“).

Namalované hodiny, rozvrh a pastelky
Rozvržení práce dětí i rodičů

Zkuste alespoň časy jídel (a ideálně, kdy váš „homeoffice“ končí) „hodit na papír“, tak aby děti měly vždycky k dispozici. A pokud máte kolem sebe děti, které mají potíž s hodinami, přimalujte jim k tomu ciferníčky s uvedenými časy, aby mohly samy srovnávat, kolik času ještě do jednotlivých částí zbývá.

Tip: snažte se vzájemnou dohodu dodržet. Vytváříte tím postupně návyk společné spolupráce.

Pomoci vám mohou otázky jako: „Do jakých úkolů se může pustit samo a naopak, se kterými potřebuje nutně pomoct?“ A do výběru zapojte i dítě. Je to další prostor k tomu ho podpořit k přemýšlení o svých schopnostech. Můžete tak „trénovat“ svoji proaktivitu (spolupodílením se na plánování). I to, že zjistí, že něco špatně odhadlo je proces učení. Nebojte se ho!

Péče o domácnost

Zapojte děti do péče o domácnost. Kdy jindy když ne teď! Nebojte se si připravit i rozvrh povinností, které kdo a kdy dělá. Je to další prostor pro to, mluvit s dětmi o tom, že hezké prostředí se „samo“ neudělá. Můžete téma otevřít povídáním si o tom, co všechno je doma třeba dělat. Díky tomu bude mít i lepší představu o vaší aktivitě a co péče o domácnost znamená. Společně si pak můžete vytvořit malé kroky, které vedou až k prostředí, které vám všem dělá radost. Může se jednat o otření stolu, umytí nádobí nebo zalití květin. A pokud takový návyk ještě nemají, teď je ta příležitost ho třeba vytvořit!

Tip: Naučit děti pečovat o svůj domov je hezký návyk, který je i prevencí proti nudě. Děti se totiž naučí využívat svoji aktivitu k pomoci.

Objevujte společně

Běžně nezpíváte, nečtete pohádky nebo nevyužíváte nové aplikace? Nebraňte se tomu, objevujte společně svět vašeho dítěte. Bavte se s ním, popusťte uzdu fantazii a nahlédněte do jeho zájmů. Je totiž velká pravděpodobnost, že v online světě žije víc než vy. A možná ho trochu mrzí tohle nepochopení. Vydejte se za ním na exkurzi a naše předsudky jsou bohužel často našimi limity.

Tip: Možná zjistíte, že vaše rodina může fungovat offline i online – třeba na messengerové skupině nebo whatsapp-u!

Najděte si čas pro to, abyste se s nimi podívali na vzdělávací videa. Např. web Člověka v tísni nabízí mnoho videí směřujících k mediální gramotnosti nebo tématu šikany, násilí apod. Jeden ze základních potíží dnes může být ochota přemýšlet a vést diskuze. I když nás otázka „Proč?“ často překvapí a do jisté míry znejisťuje… dejme jí prostor.

Jestli něco můžeme změnit ve světě, tak pojďme přemýšlet. A začněme na těch nejjednodušších věcech. Naší „superschopností“ je inteligence.

Daniel Stach (parafrázováno)

Nebojte se využít tento čas pro rozvoj sebe i vašich dětí! Osobnostně sociální rozvoj se totiž děje pořád! V naší organizaci věříme, že proces rozvoje se týká všech zúčastněných stran, jen záleží, s jakou důvěrou do něj vstupujeme.

V rámci našich aktivit se stále učíme s dětmi a už teď se těšíme na léto, až budeme společně objevovat svět na dětských táborech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *