Každoročně se opakuje stejný scénář. Dítě odjíždí na tábor a rodič se den předem (nebo až při příjezdu do tábora) zeptá: „Kolik ti mám dát kapesné?“ Následuje rychlé otevření peněženky a odhad od oka – dvě stovky, pět, někdo přidá víc, „ať si něco koupí“. Jenže, co když tohle kapesné může být víc než jen pár drobných na zmrzlinu? Co když může být nástrojem, jak děti nenásilně a přirozeně učit základům finanční gramotnosti?
Obsah článku
Mluvme o penězích – i s dětmi
Cílevědomost, spořivost a zdravý vztah k utrácení se neobjeví sami od sebe. Jsou to hodnoty, které se pěstují v každodenních maličkostech. Finanční gramotnost nezačíná výběrem hypotéky nebo daněmi, ale tím, jak děti vnímají hodnotu peněz. A tábor je ideální prostředí, kde se mohou učit – mimo domov, bez přímého dohledu rodičů, ale zároveň v bezpečném a kontrolovaném prostředí.
Ve chvílích, kdy se ptáme: „Co by sis rád/a koupil/a?“ nebo když jim ukazujeme, že šetřit není trest, ale způsob, jak si splnit sny.
Přesto mnoho rodičů udělá zásadní chybu, když dětem říkají: „To jsou tvoje peníze, dělej si s nimi, co chceš.“ V dobré víře tím dítěti chtějí dopřát svobodu. Ve skutečnosti mu ale často předávají zprávu: „Nepotřebuješ přemýšlet, hlavně ať máš dost“ nebo to v dítěti vyvolá tápání. A to je škoda.
Tipy k povídání o kapesném před táborem
Společně vytvoříme s dětmi prostředí, ve kterém mají možnost o kapesném rozhodovat. Ale jak na to?

1. Předem si sedněte a řekněte: „Na co kapesné budeš potřebovat?“
💬 „Na táboře si budeš moct koupit třeba zmrzlinu, sušenky nebo nějaký drobný suvenýr. Kolik si myslíš, že na to potřebuješ peněz?“
Dítě se začne zamýšlet nad tím, co chce a potřebuje. Zároveň si uvědomí, že peníze jsou omezeným zdrojem.
2. Rozdělte kapesné do dnů
💬 „Tábor trvá 7 dní. Když si všechno utratíš první den, pak už nebudeš mít nic. Co s tím?“
Můžete dítěti dát obálky – na každý den jednu nebo jen na papírek do peněženky vložit, kolik peněz by mohl každý den utratit.
3. Ptejte se: „Co je blbost?“
Dítě má právo udělat chybu, ale můžete mu pomoci se nad nákupem zamyslet.
💬 „Podle čeho se rozmýšlíš, co koupit? Co myslíš, že je dobrý nápad koupit? A co je spíš zbytečnost nebo něco, co tě za hodinu přestane bavit?“
Nechte ho pojmenovat rozdíl mezi okamžitým lákadlem a něčím, co má větší hodnotu. Učíte ho tak základům odložené spotřeby – klíčového prvku finanční gramotnosti.
Pozor, vyvarujte se přednášce, co je podle Vás „blbost“. Nechte dítě raději přemýšlet samo a doptávejte se:
„Proč to chceš koupit? Jak dlouho si myslíš, že tě to bude bavit? Co když si to koupíš a pak budeš litovat? Máš ještě jinou možnost?“
4. Neříkejte „jsou to tvoje peníze“
Protože nejsou. Kapesné je prostředek k výchově, ne dar bez pravidel. Můžeme říct:
💬 „Tyhle peníze ti dávám, abys trénoval, jak s nimi zacházet. Když uvidím, že s nimi hospodaříš rozumně, můžeme to příště zkusit zase o něco víc.“
Tím dáváte dítěti důvěru, ale i odpovědnost. Vychováváte budoucího dospělého, ne zákazníka.
5. Neříkejte „co neutratíš, to mi vrátíš“
Někdy rodič prostě neví, kolik dítě může potřebovat. A tak mu dá třeba víc kapesného s tím, že co neutratí, to vrátí. Bohužel to může zadělat na špatný návyk! Protože dítě si zapamatuje: „Buď peníze utratím, nebo o ně stejně přijdu.“
💬 „Ty peníze nemusíš utratit. Pokud se ti nic nebude líbit, můžeš si to nechat na něco, co tě potěší příště. Peníze, které neutratíš si můžeš nechat.“
Praktické tipy pro rodiče
- Vybavte děti peněženkou, do které si mohou pohodlně peníze uložit. Povalování peněz po batohu a kapsách nevěstí nic dobrého.
- Pokud můžete, dejte dítěti ideálně celé kapesné v mincích. Umožňuje jim to lépe si uvědomovat hodnotu peněz.
- Připravte s dítětem papírek, na který si budou vést záznamy o tom, co a za kolik korunu si během tábora koupilo.
- Po návratu z tábory si s dítětem popovídejte: „Co sis koupil? Bylo něco, co bys teď udělal jinak? Co ti udělalo největší radost?“
Zajímají Vás témata dětských táborů? Přečtěte si i naše další články!
Praktický průvodce přípravou dětí na tábor